Thursday, February 24, 2011





24.02.2011

DARI FIKRAH TATATERTIB ISLAMIAH BER-FB OLEH QUEEN SHALGIA

PERSATUAN JALINAN MESRA INDIAMUSLIM MALAYSIA (PJMIM) PUSAT



Assalamualaikum kepada semua warga Facebook. Sila luangkan masa anda dengan note ini, moga2 dapat memberi pengajaran kepada diri kita dan untuk kita sampaikan kepada rakan2 yang lain di Facebook...



Hadis Rasulullah SAW:

“Jangan buka aib orang kerana Allah akan membuka aibmu walaupun di dalam rumahmu sendiri”



BACA LAGI..



Firman Allah SWT di dalam Surah An-Nur ayat 19:

Maksudnya: “Sesungguhnya orang-orang yang suka menghebahkan tuduhan-tuduhan yang buruk dalam kalangan orang-orang yang beriman, mereka akan beroleh azab seksa yang tidak terperi sakitnya di dunia dan di akhirat dan ingatlah Allah mengetahui (segala perkara) sedang kamu tidak mengetahui (yang demikian)”.



Ayat yang dibacakan sebentar tadi, menyatakan kepada kita mengenai kemurkaan Allah SWT kepada golongan yang suka memfitnah dan membuat tuduhan kepada orang lain.



Islam melarang sama sekali perbuatan tersebut kerana boleh mencemarkan MARUAH.



** Sekarang zaman orang memiliki Facebook, kalau kita lihat begitu senang menda2 tak elok yang dapat menfitnah&mengaibkan orang lain tersebar di internet dengan itu tersebar secara meluas di Facebook. Terutama berbentuk :



1. GAMBAR

2. VIDEO



** Sampai ada sesetengah website yang menyiarkan bahan2 sebegitu untuk tujuan hiburan. orang kite hebat wat website gossip..lawak2 bodoh...tpi kalau website bab ilmu,mmg ZERO!!..dan sesetengah website yang menyediakan dosa2 yang menunjukkan:



1. gosip2 artis itu ini.

2. memburukkan pihak lain

3. memaparkan sesuatu yang tidak sesuai untuk tatapan UMUM bukan 18++

4. menfitnah sesetengah pihak tanpa usul periksa

5. bangga memaparkan keburukan

6. mengaibkan orang lain

7. dan banyak lagi.



WALAUPUN ADA YANG MENGATAKAN IA HANYA SEKADAR HIBURAN.



Tetapi anda yang melihatnya hanya untuk hiburan. Cuba kita berfikir dengan lebih dalam apabila kita melihat bahan2 itu yang di share oleh rakan2 kita lepas tu kita share pulak di wall kita..and then rakan2 kita tengok pulak bahan yang kita share itu...sebagai contoh :



di wall rakan anda ada satu video berkenaan seorang wanita menunjuk aksi yang kurang elok ataupun satu video yang memaparkan keburukan sesuatu pihak/artis/rakan/ eg: remaja bercium??..lepas anda tengok..n then anda pun share di wall anda...kemudian rakan anda pula menontonnya..



soalan: adakah anda sedang menyebarkan fitnah yang anda sendiri tidak tahu asal usul nya??



soalan: adakah anda sedang mengaibkan orang lain??



soalan: adakah anda telah mencemarkan maruah yang terlibat?? .........FIKIRKAN LAHH..



ISLAM JELAS SEKALI MENCEGAH UMATNYA MELAKUKAN PERBUATAN YANG BOLEH MENGAIBKAN ORANG LAIN. MALANGNYA, AKHIR-AKHIR INI BUDAYA SENGAJA MAHU MEMALUKAN ORANG LAIN SEMAKIN POPULAR DI KALANGAN SESETENGAH INDIVIDU DI NEGARA INI.



DENGAN MEMBUAT PENDEDAHAN KEBURUKAN ORANG LAIN, INDIVIDU YANG MELAKUKAN PERBUATAN TERKUTUK INI DIJANGKA AKAN MENDAPAT SOKONGAN ATAUPUN BERUPAYA MENJATUHKAN PIHAK YANG DIAIBKANNYA. PENDEDAHAN KEAIBAN SESEORANG DILAKUKAN DENGAN PELBAGAI CARA TERMASUKLAH MELALUI PERBUALAN, CERAMAH, VIDEO, GAMBAR2 . KEDENGARAN TOKOH-TOKOH TERTENTU, DENGAN HUJAH-HUJAHNYA TERSENDIRI, MENYOKONG AMALAN PERBUATAN INI.



CERITA-CERITA BERKAIT DENGAN SOAL RUMAHTANGGA DAN KISAH-KISAH HITAM DI MASA LAMPAU SELALUNYA MENJADI BAHAN MENARIK UNTUK DIHEBAHKAN KEPADA KHALAYAK RAMAI.



MOTIFNYA HANYA SATU - UNTUK MENGAIBKAN SUPAYA INDIVIDU YANG DIABKAN HILANG SOKONGAN.



“Ramai yang suka mendengar atau membaca kisah-kisah keaiban orang, malah, sanggup pula memanjangkan kisah-kisah itu kepada orang lain,sedangkan Rasulullah SAW pernah bersabda yang bermaksud,



"Barangsiapa yang menutup aib saudara Muslimnya, nescaya Allah SWT akan menutup keaibannya di akhirat kelak."



** perkara yg mengaibkan orang lain bukan sahaja berlaku di Facebook. Tetapi dimana2 jua. ingatlah apa yang anda SHARE/KONGSIKAN di facebook itu. walaupun ia sekadar hiburan tetapi FIKIRKAN apa yang kita nak SHARE itu...



janganlah kita mengaibkan orang lain. kita semua ada akal yang dianugerah oleh Allah. Jadi berfikirlah sebelum bertindak. sampaikan note ini pada teman2 anda. semoga anda memperoleh pahala dan diberkati Allah SWT dalam menyebarkan ilmu-ilmu islam..



Demi Masa! Sesungguhnya manusia di dalam kerugian. Kecuali mereka yang beriman, beramal soleh dan berpesan-pesan dengan kebenaran serta berwasiat dengan kesabaran. (Q.S Al-Ashr: 1-)

No comments:

Post a Comment