Thursday, January 6, 2011

Tujuan Berblogging


Assalamualikum wbt


Betullah kata orang. Buat sesuatu perkara tu kena fokus. Fokus ni buat sesuatu benda tu sampai setel dan jangan peduli yang lain lagi. Menulis blog pun macam tu jugak. Macam saya tengah buat sekarang ni. Tutup semua laman-laman web dan buka ruangan New Post ni saja. Baru kelancaran menaip dengan jayanya.

Aku akuinya memang semakin tidak rancak dalam berblogging. Tengok sajalah jarak hari yang diambil untuk nak update the next entry. Dengan kata lain seminggu 1 entri sahaja yang berjaya diupdatekan. Tapi facebook pulak memang sehari tak update tak sah. Heran pulak yang facebook memang tersangat rajin update. Maybe sebab simple dan cepat. Kalaulah dicompile semua fb saya, memang boleh dijadikan entri. hik..hik..


Lately, ada la 2, 3 orang bertanyakan perihal macam mana nak buat blog kat saya ni. Teringin nak ketengahkan bakat-bakat tersembunyi barangkali. Baguih baguih. Ada bakat tu jangan pendam saja. Kata saya buat blog ini mudah. Yang saya tau blogspot je la. Domain, hosting semua tu memang saya taktau.

Kalau blogspot, registerlah di http://www.blogger.com/ dan registerlah seperti biasa. Macam register e-mel. So simple. Tetapi yang saya nak ketengahkan kat sini ialah Matlamat Berblogging. Yup semua harus sematkan matlamat ini terlebih dahulu.



Apa itu tujuan / matlamat berblogging?

Aku tanya korang balik. Apa tujuan korang menulis blog? Jawapan yang paling majoriti. Tentulah mahu berkongsi apa sahaja dengan pembaca. Coretan idea, pendapat spontan, bangkitkan sesuatu isu, pengalaman hidup dan macam-macam lagi. Dengan kata lain permulaan untuk anda menulis, kena sematkan matlamat anda berblogging. Biar nampak jelas.



Macam mana nak tetapkan tujuan /matlamat berblogging?

Jawapan untuk soalan ini anda sendiri yang kena fikirkan. Mungkin ada yang mahu berblogging untuk dapatkan pendapatan sampingan. Bagus. Sebab ianya mampu jadikan pemangkin semangat untuk anda terus menulis. Tetapi pesan ikhlas saya, janganlah jadikan pendapatan sampingan itu perkara pertama untuk berblogging. Sebab? Anda pasti tidak akan bertahan lama sekiranya itu dijadikan motif.



Apa yang paling penting apabila berblogging?

Jawapan saya satu saja. Kekuatan entri anda. Tanyalah mana-mana blogger pun. Memang jawapan ini je yang bakal diorang berikan. Apa yang anda ingin sampaikan dalam setiap entri anda. Gaya bahasa, cara penulisan dan isu yang dikupas. Biarlah berpatutan dengan perkara yang ingin dirumuskan. Tak kisah la mahu menulis apa pun. Bagaimana nak bentukkan semua ni, kenalah fikir sendiri.



saya menulis blog sebab?

Aku menulis blog sebab aku suka menulis. Trafik bukan perkara yang aku titikberatkan sekarang ni. Buktinya aku tak la selalu update blog ini dan memang dah lama tak blogwalking. Tapi aku bukan kondem mereka yang selalu update blog. Tidak. Baguslah idea anda terlalu banyak dan janganlah biarkan idea tu hilang tanpa sebarang pesan.




Eh rasa macam tak layak pulak nak kongsi tips ni sebab blog saya ni bukanlah seperti blogger yang terkenal lain. Apa la sangat nak dibandingkan dengan blogger lain yang maju dan terus maju.

Tapi haruslah diingat etika dalam menulis. Apa-apa pun, please please consider perihal agama dahulu. Itu yang terutama. Janganlah terlalu ghairah menulis sehingga agama diketepikan. Salah sama sekali. Itu matlamat tak jelas.

Yang tu je la sesi merepek kali ni. Jangan buat blog sebab orang ada blog tetapi tiada matlamat jelas. Jadikan pengalaman hidup dan ilmu anda yang berharga itu sebagai suatu perkongsian berguna kepada semua pembaca. InsyaAllah.

Wassalam

No comments:

Post a Comment