Thursday, January 6, 2011

Jangan buat 'Short Form' dalam blog - Merimaskan


'gambar ini sekadar hiasan semata-mata'

Assalamualaikum w.b.t


1. Ku gi dlu. Tgu kt sn.

2. Sy ska klu kmu rmbut pnjg.

3. Sy ska mkn ns aym.

Okey cukup! Cukup 3 contoh yang diberikan. Perkataan short form yang kebanyakkan gemar guna pakai. Paling suka. Entah sebab apa. Sebab munasabab yang begitu kukuh aku tak temui. Yang pastinya aku rasa NAK CEPAT. Ini pasti. Oh nak cepat, tetapi sangat annoying. Sungguh!

Bila dicheck dan disemak balik, oh mereka masih di bangku persekolahan lagi. Kebanyakkan daripada merekalah. Bahasa SMS la kononnya. Bercakap pasal SMS, ada sebuah sketsa yang agak menarik perhatianku. Dialami sendiri.

Suatu masa dulu. Lama dah benda ni berlaku. Ada sang sahabat menghantar 1 SMS begini padaku :

"tlg bl myk agn blk jpg"

Err, pedia pun aku taktau. Memang aku pun paham bahasa SMS ni. Tapi kalau terlalu 'SMS' pening jugak aku. Aku tanya balik :

"aku tak paham la SMS hang"

Nak tau apa jawapan dia?

"tolong beli minyak angin balik kejap lagi"



(•̪●)=ε/ ̿ ̿̿ ̿ ̿

Ishh. Tujuan SMS ialah untuk sampaikan maklumat. Komunikasi dua hala. Kalau si penerima SMS tak paham isi kandungan SMS berkenaan, maka SMS tu tak sampai maksudnyalah. Lepas tu kena hantar sekali lagi. Bukankah sebuah kerugian di situ?

Ada sekali aku sengaja buat lawak. Aku hantaq SMS begini :

J.M.N.P.T.W.M.T? (hambek!)

Err, konpem-konpem taktau kan? Kalau tau hebat sangatlah. Okey ni sebenarnya :

Jom Malam Ni Pergi Tengok Wayang Mau Tak?

Waraweh! memang kira terrer giler la korang ni kalao boleh baca



Okey itu SMS. Boleh diacceptkan lagilah. Nama pun Short Message Service (tak sure Service ke System), mestilah nak shortkan. Short pun agak-agaklah. Jangan sampai orang tak paham langsung. Aku kadang-kadang kalau yang begitu short sampai aku tak paham, memang aku ignore je SMS tersebut.

Mari apply dalam penulisan entri. Begitu juga. Konsepnya masih sama. Tak perlulah anda menulis dalam short form. Percayalah dan aku besarkan font di sini. Ianya begitu ANNOYING. Kalau anda menulis untuk syok sendiri, maka teruskanlah angenda murni anda tu. Kalau tak, sila hentikan dengan kadar yang segera. Atau perbaiki.

Salah satu sebab anda tidak digalakkan untuk menulis shortform ialah, Enjin Carian. Andai kata ada maklumat di blog anda yang berinformasi. Mana tahu ada orang taip akan keluar apa yang di cari di blog anda.

Contohnya : Mak Bedah Jual Laksa Di Kampung Baru.

Takkanlah orang nak taip begini : Mk Bdh Jual Lksa D Kg Bru.


Konpem-konpem manusia sarwajagat tidak akan menulis begitu. Paham bukan kenapa anda tidak sangat begitu digalakkan untuk menulis dalam short form. Itu sebab terutama. Yang aku nampaklah.

Lagi? Kebarangkalian untuk readers bertandang blog anda untuk kedua atau ketiga kali agak tipis. Ini serius. Sangat serius. Lepas tu mengeluhlah, "Knplah takde org nk bc blog aku :(". Tengok mengeluh pun sempat bershort form. Habis tu macam mana.

Tapi kalau anda seorang artis/orang dikenali/memang orang suka anda, memang tak boleh buat apalah. Shortform pun orang suka baca.

Yang tu sajalah nak aku coretkan. Bukan tunjuk bagus. Tapi kita sama-sama belajar memperbaiki diri.

Jmp lg d ln entri. (Okey annoying!)

Wassalam.

No comments:

Post a Comment