Wednesday, March 9, 2011

"Wedding Planner" - Keperluan atau keinginan?



Majlis perkahwinan adalah peristiwa yang amat penting, bersejarah dan istimewa bukan sahaja kepada pasangan pengantin tetapi kepada ibu bapa dan ahli-ahli keluarga serta sahabat handai yang rapat Majlis perkahwinan selalunya akan mencerminkan nilai-nilai melayuan, dan juga menampilkan keperibadian pengantin, ahli keluarga, sanak saudara yang terlibat dalam perkahwinan.samada secara langsung atau tidak langsung.Perunding perkahwinan adalah orang yang bertanggungjawab membantu pasangan pengantin bagi mencapai impian mereka.

Pelbagai jolokan yang diberikan kepada perunding perkahwinan antaranya ialah: pengarah perkahwinan, perancang perkahwinan, dan juga perunding perkahwinan.

Secara tradisional, ibu pengantin perempuan adalah faktor paling penting dalam sesebuah majlis perkahwinan. Kehidupan moden masa kini dimana para ibu bapa yang mempunyai anak dewasa dan mereka pula tinggal berjauhan dari rumah akan menyebabkan pengantin merasakan tindakan dan membuat keputusan sendiri tanpa menghiraukan pandangan orang tua.

Mengadakan majlis perkahwinan secara besar-besaran siap dengan tema tertentu dan menggunakan khidmat perunding perkahwinan menjadi ikutan bukan saja di kalangan golongan elit dan bangsawan, bahkan orang biasa.Perbelanjaan bagi mereka bukan soal utama, asalkan majlis bersejarah berlangsung gilang-gemilang dan menjadi sebutan para tetamu.



Adakah anda memerlukan perunding perkahwinan?

Kami tidak akan memberitahu anda jawapannya kerana ianya bergantung pada individu tersebut. Hanya anda yang tahu jika anda memerlukannya atau tidak. Adakah anda akan mendapatkan bantuan dari orang lain di sekitar anda, atau ibu anda, kawan baik anda, bakal suami atau saudara mara yang terdekat? Sebaiknya andalah yang seharusnya melakukan semuanya sendiri. Bolehkah anda melakukannya sendiri? Adakah anda ingin merancang perkahwinan anda sendiri? Hanya anda yang tahu jawapannya

Khidmat perunding digunakan kerana mereka sedar, membuat persiapan majlis perkahwinan bukan mudah. Banyak kerja remeh-temeh perlu diselesaikan yang menguji kesabaran, malah hingga kadangkala membawa perselisihan faham sesama ahli keluarga. Jadi, bagi memastikan majlis perkahwinan berjalan sempurna tanpa cacat cela, ia memerlukan pengurusan profesional dan tiada ruang untuk melakukan sebarang kesilapan.Tugas ini lebih mudah jika diserahkan kepada mereka yang pakar dan tahu setiap inci tentang persiapan perkahwinan.




Apa yang boleh seorang perunding perkahwinan berikan?

Terdapat beberapa senarai yang kami sertakan di sini, terpulang kepada anda menilai nya dan mengikut keperluan yang anda rase perlu.

1..Membantu anda membuat jenis perkahwinan yang anda inginkan. Anda berhak memilih dan mengikut citarasa anda sendiri seperti memilih tempat , set bersanding, tema warna, muzik, dan sebagai nya

2..Membantu anda mengikut buget yang anda perlukan dan anggaran kos yang sepatutnya

3..Sarankan kepada anda pakej yang sesuai dengan anggaran anda, gaya dan idea

4..Membuat jadual perancangan perkahwinan dari mula hinggalah hari bersejarah anda supaya anda ianya berjalan lancar

5..Kos perkahwinan akan menjadi lebih berpatutan mengikut buget yang anda ada, dan ianya berhasil hubungan baik anda dan perunding perpanjangan.

6..Setiap yang berlaku adalah tanggungjawab mereka

7..membuat jadual hari pernikahan




Bagaimana caranya mencari perunding perkahwinan yang bagus?

Tiada masa? Tidak tahu mana satu yang bagus? Jika ini masalah anda, perunding perkahwinan atau "wedding planner" adalah jawapannya. Tetapi jika anda ingin berjimat dan boleh menghabiskan sedikit masa untuk merancang perkahwinan andan, anda boleh memilih pakej perkahwinan yang merangkumi bukan sahaja sewa baju pengantin dan kad kahwin, bahkan katering, khemah, kanopi, jurugambar, solekan dan juga tempahan dewan. Semuanya termasuk di dalam satu pakej pada harga yang jauh lebih rendah jika anda mendapatkan perkhidmatan-perkhidmatan tersebut secara berasingan. Cara yang lain juga rajin lah menyemak di Persatuan Profesional perkahwinan (AWP) Malaysia untuk menyemak senarai mereka yang berkredibel Anda juga boleh meminta perunding perkahwinan yang lain untuk menganalisis bahawa mereka telah dilihat atau bekerja dengan di majlis pekahwinan yang lain.




Seorang penyelaras perkahwinan harus mampu:

- Wawancara diantara kedua-dua pengantin secara menyeluruh untuk mendapatkan pakej, tema mengikut selera pernikahan mereka

- Perunding akan menawarkan pilihan pengantin berdasarkan maklumat yang diberikan dan akan membuat temubual bersama-sama dengan pengantin

-Akan meneliti dan menawarkan kontrak dan menyarankan calon pengantin perempuan sehingga dia mampu membuat keputusan berkaitan dengan pengantin dan seluruh proses perancangan dan kemudian akan berada di sana untuk mengawasi penghantaran perkhidmatan yang telah dirancang

-Akan melakukan apa pun untuk memastikan acara tersebut berjalan lancar

-Mengetahui bahawa tidak bakal pengantin mampu menghadapi dengan butiran yang diperlukan sesuai dengan kehendak mereka

-Menjadi tulang belakang pengantin perempuan selama tempoh penglibatan perkahwinan






Apakah jenis2 pakej perkahwinan yang ditawarkan?

Konsultasi & Perancangan:
Ini seperti kursus mini perancangan perkahwinan, terbaik, diambil di awal perancangan anda. Penganalisis tidak akan berasa di pernikahan anda, tetapi akan mengajar anda kemahiran untuk merancang hari perkahwinan anda sendiri. Sesetengah daripada mereka akan mengenakan bayaran per jam, dan sebagainya. Anda boleh menempah satu pertemuan khas, atau seberapa banyak yang anda suka.

Rangka kerja:
Konsultasi dan perancangan hanya langkah kecil dalam merancang majlis pernikahan; bahagian yang sukar datang dengan eksekusi. Penganalisis adalah orang yang bertanggungjawab terhadap anda untuk membimbing anda dari awal perancangan sampai kamu berangkat untuk bulan madu anda. Tapi perlu diingatkan, penganalisis di sini hanyalah sebagai panduan . Ianya tidak mungkin terjadi sebagai penyambut tetamu anda atau peribadi anda.

Kos yang dikenakan?
Penyelaras pernikahan boleh mengenakan kos bayaran dalam tiga cara berbeza dan anda harus bertanya anda bagaimana mereka peruntukan harga mereka:
§ Dengan peratusan daripada jumlah kos perkahwinan anda,
§ Dengan jam; atau
§ flat kos




Soalan yang perlu ditanya ketika berjumpa dengan Wedding Planner :

§ Sudah berapa lama anda menjadi wedding planner?
§ Bagaimana anda mengisi? Apakah keperluan deposit?
§ Adakah anda bertemu dengan penjual kami dan menyemak kontrak mereka?
§ Adakah anda akan di latihan kami dan apakah ada biaya tambahan untuk ini?
§ Bolehkah anda membantu merancang pernikahan dalam anggaran kita?
§ Adakah anda seorang perniagaan berdaftar?
§ Bolehkah anda mengendalikan perubahan minit-minit terakhir dan kecemasan?

No comments:

Post a Comment